Onze school is voorzien van een centraal netwerk. Dit betekent dat we regelmatig tijdens de lessen ook gebruik kunnen maken van internet en e-mail. Om misverstanden te voorkomen, hebben we als school een internet- en e-mailprotocol opgesteld. 

We willen op een kindvriendelijke en verantwoorde manier gebruik maken van de digitale snelweg.

Beeldmateriaal

Van bijzondere activiteiten worden ook foto's gemaakt, zoals van sportdagen, uitstapjes e.d. Mocht u bezwaren hebben dat uw kind via een foto op de website komt, dan verzoeken we u om dat via Social Schools te laten weten. Meer informatie over hoe u dit kunt doen, vindt u hier.

test 1

test 2

test 3

Veilige, sociale en digitaal vaardige burgers

De digitale samenleving ontwikkelt zich in een hoog tempo. Dit biedt veel kansen binnen technologie en automatisering, maar brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy en veiligheid. Daarom wordt digitale geletterdheid (kennis en vaardigheden over digitale technologie en media) op jonge leeftijd steeds belangrijker. Hoe we hiermee omgaan en leerlingen zo goed mogelijk klaarstomen voor die digitale samenleving wordt op dit moment onderzocht door onze werkgroep. Deze zoektocht doen we samen met collega's binnen MosaLira.

Wij streven ernaar dat leerlingen zich ontwikkelen tot “verantwoorde, sociale en digitaal vaardige burgers die zelfstandig door het leven kunnen gaan” in een prettige, veilige en stabiele leeromgeving.

Digitaal pesten en online pestgedrag wordt benaderd vanuit een integrale visie op digitaal burgerschap. Centraal staan:

  • Een veilige, inclusieve leeromgeving;
  • Scholing in digitale en sociale vaardigheden;
  • Een visie op verantwoord en bewust gebruik van technologie

We investeren in:

  • Training en professionalisering van medewerkers;
  • Moderne ICT‑faciliteiten en devices in alle groepen;
Een evenwichtige inzet van technologie in combinatie met andere werkvormen.

Gebruik van digitale middelen in het onderwijs: programma Snappet

Op onze school zetten we digitale middelen in ter ondersteuning van het leerproces. Deze inzet is gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en differentiatie. Digitale tools worden ingezet op een manier die aansluit bij de onderwijsdoelen en de pedagogische visie van de school.

Specifiek geldt dat het gebruik van digitale middelen op deze school vooral betrekking heeft op rekenen en spelling. Deze vakken lenen zich goed voor het gebruik van deze adaptieve software, waarmee leerlingen op hun eigen niveau kunnen oefenen en directe feedback krijgen.

  • Gebruik op tablets en laptops: Vanaf groep 3 werken leerlingen op een device met Snappet voor rekenen en spelling. Hierbij zijn de opdrachten vergelijkbaar met traditionele werkboekopgaven, maar dan met directe digitale feedback.
  • Adaptieve uitdaging: Snappet verhoogt vanzelf de moeilijkheid zodra een leerling de stof beheerst. Bij fouten wordt extra ondersteuning gegeven of wordt de opdrachtsoort aangepast.
  • Integratie met Montessori-materiaal: Naast de digitale opdrachten werken leerlingen aan hun eigen leerdoelen met behulp van Montessori-materiaal en persoonlijke werkpakketten. Zo blijft inzet van fysieke leermiddelen behouden zoals in de Montessori-filosofie.

Snappet ondersteunt de didactiek, maar vervangt de kernrol van de leerkracht niet. Het platform fungeert als extra ‘hulp-in-de-achtergrond’, waarbij de leerkracht de balans bewaakt tussen digitaal en fysiek en aanspoort tot zelfstandig werken.