Prikbord

Carnaval oppe Montessorisjaol
3 februari 2023
carnaval Maastricht
We gaan er dit jaar weer een gezellige tijd van maken. Wat Carnaval is (in het Maastrichts spreekt men ook vaak van Vastelaovend), kunnen jullie beneden wat meer over lezen.

Wat gaat er allemaal gebeuren op school?

Maandag 13 februari: uitroepen prins en prinses Montessori 2022!

Wie o wie zullen het worden? We gaan met alle leerlingen aftellen en kijken wie onder de maskers vandaan komen en aansluitend nog even een feestje bouwen. Samen met de Raad van 11 zullen de prins en prinses onze Carnavalsweek voor gaan in deze gezellige dagen. (Leerlingen uit groep 8 hebben zich kunnen opgeven. Uit deze kandidaten worden een prins en een prinses gekozen door een geheime commissie.)

Alle kinderen (groep 1 t/m 8) mogen van thuis een hoedje, pruikje of iets anders leuks meenemen voor bij het uitroepen.

- Donderdag 16 februari Carnaval in de Onderbouw

De leerlingen uit de Onderbouw (groep 1-2) komen verkleed/geschminkt naar school en zullen er een gezellige dag van maken samen met het Team.

In de middag worden de leerlingen van de Onderbouw getrakteerd op een lekker broodje knakworst (met allergieën wordt rekening gehouden. Ook zijn er vega-worsten. Voor de zekerheid kunt u het de leerkracht van uw kind nog even laten weten). En natuurlijk zorgen we ook nog voor een zakje chips en limonade tijdens deze gezellige dag. Voor de leerlingen uit de onderbouw begint hun Carnavalsvakantie vanaf 14.45 uur.

- Donderdag 16 februari Montessori Got Talent.

Onze eigen talentenjacht van de Middenbouw en Bovenbouw. Onder deskundig jury-toezicht van onze leerlingenraad zal in de ochtend eerst de Middenbouw en daarna de bovenbouw optredens verzorgen.

Kinderen van groep 3 t/m 8 kunnen zich opgeven via de lijst in hun klas. Dit kan tot en met maandag 13 februari.

Het aanbod is elk jaar enorm gevarieerd: zang, dans, muziek, goochelen, enz. Dat maakt het nog interessanter voor het publiek.

Vrijdag 17 februari Carnaval voor de Middenbouw en Bovenbouw

De leerlingen uit de Midden- en Bovenbouw (groep 3-4-5 en 6-7-8) komen verkleed/geschminkt naar school. Ook zij zullen er een gezellige dag van maken samen met het Team. De winnaars van Montessori Got Talent kunnen nog een keer hun kunsten tonen en we gaan ook samen flink feesten. In de middag worden de leerlingen getrakteerd op een broodje knakworst . (Allergiën? Voor de zekerheid kunt u het de leerkracht van uw kind nog even laten  weten. Ook vega-worsten zijn beschikbaar) En natuurlijk zorgen we ook nog voor een lekker zakje chips en limonade tijdens het dansen en hossen op deze gezellige dag.

Deze dag is de school om 13.30 uur uit. En is het begin van de Carnavalsvakantie voor deze leerlingen.

Vanaf vrijdag 17 februari 13.30 uur is er vakantie tot en met zondag 26 februari. Maandag 27 februari hopen we iedereen weer fit en wel op school te zien.

Vastelaovend = Carnaval
De ‘Mestreechter Vastelaovend’, dat is een begrip in Maastricht en omstreken. Het feest wordt natuurlijk anders gevierd als 100 jaar geleden, maar in essentie gaat het nog steeds om hetzelfde: een paar dagen de boel de boel laten. (bron: https://www.tempeleers.nl/nl/carnaval/vastelaovend/ )
Meer weten over de Maastrichtse Carnaval? Kijk op deze site van De Tempeleers. Daar vindt u ook informatie over de "Mestreechter Geis" en " 't Mooswief".

Blaore, hiering en insjete. Woorden die elke 'vastelaovendsvierder' zeker gaat gebruiken de komende weken. Veldeke Mestreech maakte voor de gelegenheid een alfabet met woorden die onlosmakelijk aan dit volksfeest zijn verbonden. Met een knipoog wordt er zo aandacht gevestigd op de rijkdom van het Maastrichts dialect en de verbondenheid die het heeft met dat wat er in de stad gebeurt. Zie bijlage.

Het Team van Montessori Kindcentrum wenst u allen alvast fijne dagen toe.

Schoolwebsite door SchouderCom